MY fWends

Thursday, November 17, 2011

Otaku > Keobsesan Melampau

ehsan dari Mr Google

Otaku bukan otakku..sebut biar betul..Pernah dengar perkataan 'otaku'?

Otaku ni dalam slang Jepun moden merujuk kepada fans yang terarah kepada tema, topik atau hobi. Kebiasaannya otaku nie berkait dengan anime, cosplay, manga dan game. Kat Malaysia aku tak pasti adanya geng-geng otaku. Yang aku tahu hanya di Jepun paling glamor dengan golongan Otaku. Otaku ni kira peminat yang obses pada sesuatu hobi. Bila ko obses giler kat sesuatu mende cam anime la contohnya, maknanya semua yang pasal anime ko boleh cerita dari A to Z. Kira ko ni kamus bergerak anime la..Satu bilik sure penuh dengan poster, model figura, DVD/CD, anak patung, dan barang yang berkenaan dengan anime. Otaku ni apa yang aku faham, mereka hidup dalam dunia diorang sendiri, minat dengan karakter-karakter anime/game dan jarang keluar rumah. Contohnya kalau peminat bola..makan ingat bola, tidur ingat bola dan sembang pun pasal bola. Begitu juga Otaku lebih terarah kepada isu-isu berkaitan dengan fans tersebut. For sure dalam bilik tidur seorang Otaku penuh dengan figura dan model dari anime dan game, manga, komik dan VCD/ DVD yang diminati. Setiap info terkini berkenaan anime, game, cosplay dan manga akan cepat diketahui oleh golongan ini. Wah wah macam gosip artis Malaysia plak kan? Hahaha..


 (pic:)

But as for me, if you like something..Just make it as a hobby. Don't be like an Otaku. What we do and what we like, they all have their own limits. Get a life..don't shut your world with these kind of thing. Open your eyes and see the beautiful wide wide world. You can do a lot of thing inside it..

Apa-apa pun, aku pun juga peminat anime, game dan manga but i'm not an Otaku. I'm just enjoying to do what i like to do ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...