MY fWends

Wednesday, September 28, 2011

DIY memang menjimatkan..


D.I.Y atau perkataan panjangnya Do It Yourself. D.I.Y mempunyai banyak maksud tetapi apa yang aku ingin tonjolkan di post ini adalah membuat sesuatu secara 'hand made'..Pernah tak korang buat sendiri apa-apa daripada barang yang kalau di buang ko terasa macam amat-amat membazir. Kalau pernah buat tanpa lihat tutorial yang ada, korang memang seorang yang berseni. Itu pendapat aku. Kira boleh buat kraf sendiri atau something yang boleh diguna pakai semula. Membuat secara 'hand made' bagi aku amat-amat menjimatkan selain itu juga dapat mencambahkan idea-idea kreatif dari bahan-bahan terpakai atau terbuang. Kadang-kadang dengan bahan-bahan recycle ini, korang boleh membuat sesuatu yang menarik daripadanya. Apa yang best dengan membuat hand made dari barang recycle ini ialah kita boleh dapat dengan harga yang murah dan kadang-kadang  tidak perlu mengeluarkan duit langsung dan yang keduanya ialah dengan D.I.Y hand made juga kita boleh menghasilkan duit. Bestkan? Yang penting ada usaha untuk menghasilkan sesuatu, rajin dan kreatif. Apabila kita membuat sesuatu benda dengan daya kreativiti yang kita ada, kita boleh merasa puas dengan apa yang kita hasilkan. Di samping itu juga, menghasilkan sesuatu yang sebegini juga kita boleh jadikan ia sebagai hobi di masa lapang. Tak la bosan sangat kan isi masa terluang dengan hand  made.

Di bawah ini aku ada share kan video-video yang aku rasa menarik dan senang untuk orang-orang seperti aku ini. Barang-barang yang digunakan pun senang nak dapat.


Senangkan? :)


Bahan-bahan senang nak dapat..


Ohh..untuk yang minat fotografi dan mempunyai kamera, korang leh wat studio mini korang sendiri. Macam mana? Senang je..korang leh buat macam yang dalam video ni atau pun cari kotak yang terpakai, then tebuk lubang pada 4 bahagian dan letak dengan kertas bewarna or plastik hamper yg berwarna tu pada 3 bahagian.Yang satu lagi berlubang tempat ko nak shoot subjek tu. Dan halakan lampu pada bahagian yang terlekat kertas berwarna tu. Pengcahayaan lampu boleh menaikkan kesan dramatik pada subjek tersebut.Ini just ko nak shoot subjek yang seperti di atas. Jika korang suke amik outdoor photography yang mesti memerlukan reflector untuk pengcahayaan. So kalau korang nak jimat just guna kotak keras yang terpakai dan balut dengan aluminium foil atau cat dengan cat putih. Senang je cara ini.


Hohoho..Tengok video ni, teringat balik time aku sekolah menangah. Dulu time aku form 3, aku pernah buat binding macam dalam video di atas ni. Aku buat notepad dengan menggunakan kertas buku-buku sekolah yang dah tak dipakai.  Aku punya method senang aje..Aku kapit kertas yang sudah aku kerat dengan pengapit kertas besi dan penyepit baju supaya tak bergerak, letakkan gam dan lekatkan kertas tebal untuk dijadikan kulit. Cuma aku punye notepad tak sekemas buku yang di binding di atas tu. Notepad yang aku hasilkan sebesar bisnes kad aje. Tapi sangat-sangat berguna pada ketika itu sebab aku gunakan untuk tulis formula matematik.

2 comments:

LadyBird said...

rajinnye~
tgn berseni lehlah buat ni..
tgn kite xdok seni..
seni tekan keyboard je yg ader.. huhu

ooh said...

alaaa...seni tekan keyboard pun guna tangan gok..heheh :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...