MY fWends

Wednesday, September 1, 2010

Ramadhan itu Berkat~



Pejam celik pejam celik..dah tinggal braper hari lagi kiter nk berpose nk bersahur, nk pi terawikh..Ramadhan dh nk meninggalkan kite dh..Bulan yang penuh keberkatan.Tak terase kah kiter? Bulan yang barakah penuh dengan rezeki dan rahmat. Allah bg kiter nikmat yg besar skali pd bulan nie..berkejaran-kejaran mencari saham akhirat, redha dan keampunan dr Allah swt.

Ramadhan itu berkat..kenapa??

Sebab pada bulan Ramadhan rezeki mencurah-curah kepada setiap org. Tak kire kepada peniaga makanan bazaar, penjual kuih raye dan kerepek raye, pakaian dan juga kepada pembeli.Semua dapat manafaat. Tak lupe juga kepada rumah kebajikan seperti rumah anak-anak yatim juga mendapat perhatian daripada orang perseorangan dan juga badan-badan korporat dalam memberi sumbangan serta mengadakan majlis-majlis amal dan majlis berbuka puasa.

Yang paling bestnyer pada bulan Ramadhan nie, kiter boleh menumpukan perhatian dan beribadat dgn tenang tanpa penyangak tetap yang bernama 'SYAITAN'. Keinginan nk wat amal pada bulan tu meningkat 110% dari biasa. Semua pakat berkejar-kejaran nk cari saham akhirat dgn buat solat sunat, bertadarus, qiamulail dgn lain2 aktiviti.


Bagi yang menyedari kehebatan bulan Ramadhan di samping bonus yg Allah bg kepada hambanya iaitu malam LAILATUL QADAR. Bagi hamba-hamba yg terpilih bertemu malam tersebut bagai dapat 'DURIAN RUNTUH' atau 'LOTERI' pada bulan Ramadhan nie.Kalau dibandingkan dgn emas permata, mmg tak ternilai harganya sbb malam tersebut bagaikan kiter beribadat 1000 bulan. Mane nk cari tu? Kiter nie blum tentu bleh beribadat 1000 bulan. Tapi apa-apa pun yang penting amal yang kita laksanakan pada bulan yang penuh berkat ini tidak terhenti apabila memasuki bulan-bulan yang seterusnya. Kita haruslah konsisten dan istiqamah dalam melakukan ibadah..

Ramadhan itu berkat..kenapa??

Bulan ini penuh keberkatan kerna bkn hanya menambahkan mata pencarian kepada orang ramai tetapi bulan ini juga mendidik kita supaya menahan dan mengawal nafsu kita. Menahan mulut dari mengumpat orang, mengawal pendengaran dan penglihatan daripada kemungkaran. Ramadhan juga adalah bulan kita menyucikan diri daripada sifat-sifat mazmumah di menambahkan kesihatan pada tubuh badan.

Moga dengan dengan keberkatan bulan Ramadhan ini dapat menambahkan amal pada bulan-bulan yang seterusnya..Amin~

2 comments:

Anonymous said...

Ramadhan dah nak meninggalkan kite.. :(

seposeng karat said...

ye..xlame dh..tinggal bbrp hari lg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...