MY fWends

Monday, August 1, 2011

Alahai Dapur..





Hari ini hari pertama aku berbuka tanpa family. Masak pun sendiri je. Buat yang simple-simple. Makan hanya untuk semulut so tak perlu lah sampai kepada hidangan pembasuh mulutkan. Apa yang penting kenyang. Hehehe..Ni pun aku dah siap memasak tu yang sempat berblogging. Hanya tinggal masa untuk berbuka aja. Dah tak tahu ape nak dibuat.

Bercerita pasal masak memasak mesti berkaitkan pasal dapur. Dapur alahai dapur. Sebut pasal dapur mesti dikaitkan dengan perempuan sebab kaum hawa la yang selalunya berada di dapur tetapi tidak lagi pada zaman sekarang. Lelaki pun boleh challenge kaum hawa. Hehehe..Ok berbalik kepada dapur ni, dapur ni satu ruang di dalam rumah yang berfungsi untuk menyediakan makanan. Betul ke apa yang aku terjemahkan ni? Bedal jelah kan? Kat dapur ni tak lengkap kalau takde sinki, peti ais, dapur gas dengan alatan untuk memasak. Dan ramuan utama yang patut ada di dapur apabila nak memasak semestinya beras, minyak masak, garam, gula, lada sulah, bawang besar, bawang merah, bawang putih, rempah dan kicap. Ini memang dah jadi bahan asas yang kebiasaannya ada di dapur.Kalau takde tu, terpaksa la mereka-reka lauk selain beras dan minyak masak. Kalau tak cukup atau dah kehabisan, ko redah la giant, mydin atau kedai runcit. Kalau tak pun, makan kat luar la.Ini pada pandangan aku lah.

Apa yang tak best pasal dapur..Dapur jadi tak best apabila sinki takde air. Ini sangat-sangat tak best. Apabila air sinki takde, ko nak mengemas dapur pun takde mood apalagi nak memasak. Bayangkan satu sinki penuh dengan pinggan mangkuk yang tak berbasuh. Mak aihh, nak lalu area situ pun memang dah takde selera. Itu time sinki takde air . Penghuni rumah pulak jangan la pemalas nak mengemas dapur. Kalau tak situasinya sama jugak macam dapur yang takde air sinki. Hehehe..Dapur jugak kalau tak dijaga dan dikemas dengan baik kebiasaannya akan dihuni oleh makhluk-makhluk halus a.k.a juga sebagai musuh ketat dapur seperti semut, lipas dan tikus. So kemaslah dapur dan simpan makanan di tempat yang tak dapat dimasuki oleh makhluk-makhluk ini. 

So aku pun nak menjenguk dapur aku la pulak. Nak menyediakan apa-apa yang patut sebelum berbuka puasa. Untuk korang, selamat berbuka puasa dan selamat menjalani amal-amal soleh di bulan yang penuh keberkahan ini.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...